Rower górski przeznaczony jest w szczególności do jazdy terenowej. Dzięki swoim funkcjom można nim jeździć po trudnych powierzchniach i w trudnych warunkach atmosferycznych. Co więcej, w przypadku roweru górskiego różnice między rowerem damskim i męskim są praktycznie niezauważalne, albo w ogóle takowych nie ma, ze względu na konieczność zachowania wszystkich standardów. Jednak tak czy siak, w poniższym artykule postanowiłam opisać rower męski górski. Czym on tak właściwie się charakteryzuje?
Rower męski górski – cechy charakterystyczne
Rower męski górski to idealny pojazd do trudnych terenowych tras. Jak nawet sama nazwa mówi, służy on do górzystych przejażdżek. Co więcej, jego budowa i cechy charakterystyczne przystosowują się do nierównego i nieutwardzonego podłoża. Dlatego też może stanowić on jedną z lepszych alternatyw dla trudnych szlaków rowerowych. Cechami charakterystycznymi tego męskiego roweru górskiego będą tutaj przede wszystkim wytrzymała konstrukcja oraz jej odporność i wytrzymałość podczas jazdy na wszelkiego rodzaju trasach. Ważną cechą charakterystyczną jest również budowa tego męskiego roweru, o której wspomnę poniżej.
Budowa roweru męskiego górskiego
Rower męski górski MTB posiada trochę inne elementy budowy niż rower męski trekkingowy czy rower męski szosowy. A to dlatego, że jest on przeznaczony głównie do tras górskich i w ten sposób musi być zbudowany z solidnego i wytrzymałościowego materiału. Co więcej, wszystkie elementy budowy tego roweru pozwolą od razu stwierdzić, że należy on do rodziny „góralów”. Jego budowa składa się więc z:
- kół – właśnie w przypadku roweru męskiego górskiego jest to jedna z najbardziej charakterystycznych cech. A to dlatego, że koła mają zdecydowanie szersze opony od innych rowerów i mają charakterystyczny, agresywny bieżnik. Co więcej, można je dobrać do terenu, w jakim będzie jeździć się jednośladem. Rozmiar kół wynosi tutaj 26″, 27,5″ lub 29″.
- ramy – jeśli chodzi o ten element budowy męskiego roweru górskiego, to rodzaj ramy ma tutaj bardzo istotne znaczenie. Najlepsze będą ramy karbonowe, wykonane z aluminium lub z włókna węglowego. A to dlatego, że dzięki takim materiałom wykonania, waga roweru jest znacznie lżejsza, co usprawnia poruszanie się tym jednośladem w terenach górzystych.
- kierownicy – w przypadku tego rodzaju roweru powinna ona być prosta i posiadać odpowiednią szerokość. A więc powinna ona mieć przynajmniej 10-15 cm więcej od szerokości barków rowerzysty. Najlepsze okażą się tutaj kierownice wykonane z karbonu, chociaż najczęściej spotyka się kierownice aluminiowe.
- przerzutek – w przypadku tego roweru, ilość przerzutek jest naprawdę imponująca. Można wyróżnić tutaj przedział 11-34, 11-32 lub 11-28 przełożeń. Najpopularniejszym zakresem przerzutek będzie tutaj układ przednich i tylnych przełożeń (3 przełożenia z przodu i 7-10 z tyłu).
- hamulców – w przypadku męskiego roweru górskiego najlepsze okażą się hamulce tarczowe, które wyróżniają się swoją siłą hamowania. A jest to niezwykle ważne przy rowerze górskim. Co więcej, ten rodzaj hamulców jest odporny na wszelkiego rodzaju warunki atmosferyczne.
- amortyzatorów – natomiast jeśli chodzi o ten element budowy roweru męskiego górskiego, to wpływa on na komfort jazdy. Jego celem jest tłumienie wstrząsów i drgań, które występują podczas jazdy na nierównym podłożu.
Podsumowanie na temat rowerów męskich górskich
Podsumowując wszystkie powyższe informacje, należy stwierdzić, że rower męski górski to bardzo wytrzymały i solidny pojazd. Co prawda służy on przede wszystkim do jazdy po trudnych trasach, górzystych terenach i leśnych ścieżkach, ale poza tym może stanowić on dobry środek transportu do pracy bądź szkoły.